ETISKE REGLER

DAKOBEs etiske regler skal tjene til at styrke god og forsvarlig klientbehandling samt til at opretholde et godt kollegialt forhold mellem komplementære behandlere. Medlemmerne skal nøje sætte sig ind i de etiske regler og handle i overensstemmelse med disse.

Klik på kasserne herunder for at se de etiske regler

Etisk Råd DAKOBE Forretningsorden

  • 1. Etisk Råd DAKOBE består af op til 5 medlemmer, valgt på DAKOBEs Generalforsamling der afholdes årligt inden 1. maj.

Der kan på GF herudover vælges maksimalt 1 suppleant, som efter eget valg kan deltage i møderne.

Alle medlemmer vælges for en 2-årig periode, således at 2 medlemmer vælges i lige år (samt suppleant) og øvrige medlemmer vælges i ulige år.

  • 2. Etisk Råds formål er at medvirke til at skærpe og højne de alternative og komplementære behandleres etiske bevidsthed og ageren, herunder at rådgive, oplyse og vejlede i sager af etisk karakter. Rådet skal behandle klager over medlemmer af DAKOBE, herunder over manglende overholdelse af DAKOBEs etiske regler. Rådet skal behandle evt. klager fra brugerne over den behandling, den pågældende har fået af et DAKOBEs medlemmer. Etisk Råd skal endvidere behandle klager fra nuværende og ekskluderede medlemmer samt ansøgere i relation til medlemskab og registrering. Etisk Råds medlemmer har hver en stemme. Ved stemmelighed er forpersonens stemme udslagsgivende.

Etisk Råd handler på et etisk grundlag og tager sig af alle sager uanset, om de er af etisk karakter eller andet, såfremt der er uoverensstemmelser.

  • 3. Etisk Råd arbejder som et selvstændigt råd, uafhængigt af DAKOBEs bestyrelse.

Etisk Råds forperson informerer Bestyrelsen (ved forpersonen) om eksistensen af verserende sager, samt deres overordnede indhold og afgørelser to gange årligt.

  • 4. Etisk Råd arbejder i henhold til DAKOBEs vedtægter og ud fra Etisk Råds forretningsorden, som er godkendt af DAKOBEs bestyrelse inden ikrafttrædelse og offentliggørelse for medlemmer.
  • 5. Etisk Råd har mulighed for at søge faglig og juridisk ekspertise i tilfælde, hvor de finder det nødvendigt.*
  • 6. Etisk Råd konstituerer sig selv og dette forelægges herefter DAKOBEs bestyrelse.

Forpersonen for Etisk Råd står for modtagelse af henvendelser og klager, indkaldelse til Rådsmøder samt afsendelselse af korrespondance fra Etisk Råd.

Etisk Råd repræsenteres udadtil af forpersonen.

  • 7. Etisk Råd afholder møder efter behov, men som udgangspunkt minimum 1 x i kvartalet. Møderne holdes over zoom eller fysisk – alt efter hvor medlemmerne er placeret rent geografisk. Mødedatoer fastlægges i fællesskab, og næste møde fastsættes på indeværende møde.

Udover et fast møde hvert kvartal indkaldes der løbende til møder hvor indkomne sager drøftes og behandles.

  • 8. Etisk Råd er beslutningsdygtig når halvdelen af rådet er til stede.
  • 9. Behandling af klagesager:

-1. Behandling sker på skriftligt grundlag, og klager sendes til Etisk Råd via mail.

Bekræftelse på modtagelse af henvendelse/klage sker skriftligt             inden for 2 uger.

  1. Behandlingen af klagesagen hos Etisk Råd sker inden for 4-6 uger. Klageren vil altså modtage en skriftlig afgørelse indenfor denne behandlingstid.
  2. Afgørelser af klagesager træffes kun efter fyldestgørende partshøring.
  3. Begge parter modtager skriftlig afgørelse af klagesagen når den er færdigbehandlet.
  • 10. Medlemmer af Etisk Råd har tavshedspligt ift. henvender og klagesager der behandles i Etisk Råd. Tavshedspligten ophører ikke ved udtrædelse af Etisk Råd.
  • 11. Etisk Råd er ikke honoreret, men får deres DAKOBE medlemskab til en favorabel pris.
  • 12. Etisk Råds forretningsorden er godkendt af DAKOBES bestyrelse.

Enhver komplementær behandler skal udøve sin gerning omhyggeligt og samvittighedsfuldt, og efter bedste evne hjælpe klienten til at genvinde sit helbred og til at bevare det. Klienten skal støttes i selv at tage ansvar for sit helbred.

Endvidere skal enhver komplementær behandler give klienten en saglig og nøgtern information om behandlingen, og hvilke forventninger klienten kan have til denne.

En komplementær behandler må ved undersøgelse og behandling af en klient kun gøre brug af metoder og midler, som er forsvarlige ud fra de teorier, filosofier m.v., og som den enkelte komplementære behandler behersker.

Ved afprøvning af nye metoder skal klienten informeres og indvillige deri.

Den komplementære behandler må ikke fratage klienten lægeordineret medicin eller foreslå ændring i doseringen. Behandleren er forpligtiget til at anbefale klienten at søge læge m.v., hvor dette må anses for indiceret.

En komplementær behandler er berettiget til at standse et behandlingsforløb, der efter behandlerens skøn ikke giver de ønskede fremskridt.

En komplementær behandlers opførsel, undersøgelses- eller behandlingsmetoder, må ikke virke krænkende. Der skal ligeledes handles økonomisk ansvarligt i forhold til klienten, og ikke benyttes uværdige metoder til forøgelse af indtægt.

Alle komplementære behandlere skal føre optegnelser (journaler) over deres behandlinger af den enkelte klient, herunder om indikation, behandling og den information, der er givet. Klientjournaler skal opbevares på en forsvarlig måde (jf. ”Lov om behandling af personoplysninger”).

En komplementær behandler må aldrig overfor klienten udtale sig om, at en bestemt behandlingsform kan helbrede en bestemt sygdom.

En komplementær behandler skal vise respekt for kollegaer og andre faggrupper.

En komplementær behandler skal være opmærksom på udtalelser til presse/medier, så det ikke har en sådan karakter, at det kan fremkalde ubegrundet eller unødig sygdomsangst.

Komplementære behandleres tavshedspligt er omfattet af Straffelovens § 264 D. Alternative behandlere skal overholde gældende dansk lovgivning.

En komplementær behandler skal ved annoncering og reklamering overholde ”Lov om markedsføring af sundhedsydelser”.

Et medlem må gerne indgå i samarbejde med læger og sygehuse samt deltage i videnskabelige forskningsprojekter.

Overtræder en DAKOBE-behandler de etiske regler, kan behandleren indberettes for Etisk Råd.